Fakta om biodling

Fakta om biodling

SBR, Sveriges Biodlares Riksförbund har gett ut en trevlig broschyr som heter Häng med in i bikupan.

Broschyren beskriver

  • bina
  • bostaden/bikupan och vad som händer där
  • binas språk
  • honungen
  • biodlaren
  • binas roll i naturen
Så häng med in!
Vill du ha ett eget exemplar av broschyren så kan du få den här.
I de följande avsnitten kommer du att få mer detaljer om biodlingens plats i och betydelse för samhället. Även det här materialet kommer från SBR.

April månad är en förrädisk månad

Livsandarna börjar vakna i april, snart är bisäsongen i full gång och vi får återigen uppleva hur våra bin arbetar idogt. Men fram till till dess är det en förrädisk tid för samhället. Läs här hur du kan hjälpa bina att överleva fram till att blomningen är i full gång i maj.

 

Funderar du på ekologisk biodling

Här har du ingångssidan hos Jordbruksverket där du kan börja läsa om vad som krävs för ekologisk biodling. Kraven är EU-krav, men viss anpassning är godkända för svenska förhållanden, till exempel utfodring inför vintern. Allt skall dock göras med ekologiska produkter, även utfodringen. För att gå vidare skall du läsa de dokument som finns i den högra spalten på Jordbruksverkets ingångssida.

 

En underbar film om bin – Du måste se den

Jag fick en länk från Hans Hultén till en film på 30 minuter som handlar om bin, hur de lever och hur barn och hur deras gammelfar leder dem in i binas värld. Filmen är dansk, men du kommer in i den och förstår danska efter bara några minuter. Filmen heter  Biernes by (by = kupa) och här är den.